Blog /

Interview met Erwin Soer: Deel 2

Interview met Erwin Soer: Deel 2

Carat

De vorige keer heeft Erwin uitgelegd hoe hij in de verlichtingswereld terecht is gekomen en waarom hij Ixilum heeft opgericht. Deze keer vertelt hij meer over zijn werk – van de armaturen die hij ontwerpt tot de manier waarop hij en zijn medewerkers invulling geven aan (speciale) projectopdrachten.
 
Je geeft met Ixilum advies voor uiteenlopende projecten, maar je ontwerpt ook armaturen onder dezelfde naam. Hoe is dat begonnen?
Het ontwerpen van armaturen doe ik al jaren. Ik werkte nog voor Zumtobel toen ik mijn ‘creatieve uitspattingen’ naar voren liet komen. Mijn eerste ontwerp dat ontwikkeld is en in de handel is gekomen, is de Carat. Dat ontwerp heb ik bijna 24 jaar geleden gemaakt. Tien jaar later is het prototype geproduceerd en vrij snel daarna is het op de markt gekomen. Het werd goed ontvangen en er zijn inmiddels enkele duizenden van verkocht.
 
Hoe is het idee voor de Carat ontstaan?
We ontdekten in die tijd dat in Europa steeds vaker pendelarmaturen werden toegepast. Men ging ervaren dat direct/indirect stralende verlichting de beste manier is om bijvoorbeeld een kantoor te verlichten. Maar in Nederland wordt veel gebruik gemaakt van systeemplafonds en die worden meestal gemonteerd op een hoogte van 2,70 meter. Daarom wil niet iedereen een pendelarmatuur. Als een armatuur 50 centimeter onder een plafond met die hoogte hangt, zou men het gevoel kunnen krijgen te moeten bukken om eronderdoor te lopen.
 
Hoewel de lichttechnische eigenschappen van een pendelarmatuur – met de combinatie direct/indirect – de beste zullen zijn, vindt dus niet iedereen een pendelarmatuur de mooiste oplossing. Daarom stelden we onszelf de vraag: als een opdrachtgever geen pendelarmatuur wil hebben, hoe kunnen we die perfectie dan zo goed mogelijk benaderen met een inbouwarmatuur? Door aan de slag te gaan met die vraag, die wens, is de armatuur Carat ontstaan. Met haar grote lichthoeveelheid en helderheid een logische oplossing voor het probleem.
 
Hoeveel ontwerpen heb je inmiddels op je naam staan?
Een stuk of twintig. Een paar jaar geleden waren het er zeventien. Ik heb intussen meer ontwerpen gemaakt, maar die zijn niet allemaal gerealiseerd. Zeventien zijn er daadwerkelijk ontwikkeld en in projecten verkocht. Er liggen wel meer ontwerpen klaar voor de bouw van een prototype.
 
Over welk ontwerp ben je zelf het meest tevreden?
Het ontwerp waarover ik het meest tevreden ben, is toch het meest succesvolle: de Carat. Het succes is af te lezen aan de omzet die we daarmee hebben gemaakt. De Carat is het vaakst toegepast in projecten. Ook succesvol is de Escuela, een voortvloeisel uit de Carat. Daarnaast vind ik de Jarro een hele mooie.
 
Maar misschien is de virtuele daglichtkoepel – Lemesos – wel de beste voor deze tijd. Die oogt natuurlijk en heel veel mensen reageren er positief op. Het is mooi in zijn eenvoud. Je verkrijgt verlichting uit een armatuur die eigenlijk geen armatuur meer is. Als je een daglichtkoepel in zijn gebruikelijke hoedanigheid hebt, is dat licht wat je uit de koepel krijgt, licht dat van buiten komt. De meeste mensen die ons kantoor bezoeken, hebben in eerste instantie niet in de gaten dat het licht uit onze koepel kunstlicht is. Daardoor – en door haar relatieve eenvoud – is de Lemesos misschien wel de mooiste oplossing.
 
Wat is het project dat je het meest is bijgebleven?
Het project dat me het meest is bijgebleven, is het politiekantoor Amsterdam-Amstelland. Daarvoor werd ik twee weken na de oprichting van Ixilum benaderd. Na drie jaar is dat project bij ons in opdracht gekomen en hebben we het in zijn geheel mogen beleveren. Van directiekantoor tot fietsenstalling. Dat was het allereerste project, wat met een omzetwaarde van meer dan een half miljoen euro nog steeds tot de grotere projecten behoort die we hebben gedaan.

“Wij gaan voor kwaliteit. De klant moet terugkomen, niet de armatuur.”

Erwin Soer

Directeur (DGA), Lichtadviseur

Is dat waar jullie het best in zijn, de grote projecten?
Voor ons staat elk project op zichzelf. Het is ook voor ons altijd weer spannend hoe een project ‘uit de verf komt’. Af en toe zijn we zelf verrast door het mooie resultaat. Dat klinkt misschien een beetje als propaganda, maar het is wel zo, af en toe sta je er zelf versteld van. Het is soms ook mogelijk om met budgetarmaturen een heel leuke omgeving te creëren. Je kunt veel met technisch goede, smaakvolle en perfect afgewerkte armaturen werken, maar af en toe kan je ook met budgetarmaturen een heel mooi resultaat krijgen. En ook met de combinatie. Dan moet je wel goed kijken naar de ruimten en inzien waar de behoeften liggen, zodat je niet de montagebalk in het directiekantoor gaat toepassen en de armatuur met het ‘gouden randje’ in het stookhok plaatst. Je stelt jezelf de vraag: wat is de leidraad? Gaat het om het budget, is er ruimte voor meer creativiteit en speciale oplossingen, is er geld beschikbaar?
 
Uiteraard streven wij naar de beste oplossing. De beste oplossing is misschien niet altijd de laagst geprijsde, maar het beste product hoeft ook niet altijd het duurste te zijn. En nog een stapje verder: het meest kostbare product hoeft niet altijd het duurste te zijn. Wat ik daarmee wil zeggen, is dat een heel goede armatuur die individueel veel geld kost, uiteindelijk toch goedkoper kan blijken dan armaturen met een standaard oplossing. Waardoor we ook succesvol zijn, is dat we producenten om ons heen hebben die zeer flexibel zijn en veel armaturen op maat en geheel naar onze wens kunnen bouwen. Die armaturen hoeven niet per definitie duurder te zijn dan een standaard verlichtingsarmatuur. Dus een special heeft niet altijd ‘de hoofdprijs’, zoals men dat noemt.
 
Welke meerwaarde biedt Ixilum; wat is het onderscheidend vermogen van het bedrijf?
Het onderscheidend vermogen van Ixilum is dat wij luisteren naar de klant en echt een oplossing willen creëren. Het klinkt een beetje romantisch, maar gelukkig kunnen we onze weg er wel in vinden. We zijn er succesvol in. Daarbij kan ik zeggen dat we het meest succesvol zijn in de eigen producten die we samen met fabrikanten ontwikkelen.
 
Tot slot, wat kan men in de toekomst van Ixilum verwachten?
Onze koers is nog meer onderscheidend te zijn, door de creativiteit meer de boventoon te geven in het ontwerpen van armaturen en het bedenken van specifieke lichtoplossingen. Een win-winsituatie: meer tevredenheid bij klanten, met een mooiere, specifieke oplossing en voor ons een voordeel in de winstmarge.
 
Het gevecht in de markt om een product te kopiëren en tegen een lagere prijs in de markt te zetten, dat is niet onze stijl. De dozenschuivers zijn er al genoeg, de groothandelaren die standaard producten op de plank hebben liggen. Wij hebben geen enkel product op de plank liggen, behalve demomateriaal. Wij zijn geen dozenschuivers, wij denken niet: ik heb twee producten, die er nagenoeg hetzelfde uitzien. Het ene kost zo veel, dus het andere bied ik voor 10 euro minder aan. Zo zij wij niet. Wij gaan voor kwaliteit. De klant moet terugkomen, niet de armatuur. Ik denk dat wij kennis van zaken hebben en die ook op verstaanbare wijze kunnen overbrengen. En dat gaat niet alleen over de armatuur, dat gaat over licht.
 
 
 

Deel dit artikelShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone